11 Października 2024
Za śp. Michała, o Boże miłosierdzie oraz łaskę Nieba.
Patrycja
10 Października 2024
Proszę o modlitwę za ciężko chorego Bogdana.Matko Boża proszę Cię wstaw się za nim u swego Syna.Pod Twoją obronę uciekamy się
Barbara
9 Października 2024
Matko Boża prosimy o Błogosławieństwo Boże Twoja Opieke ochrone przed zlem dla Jadwigi Artura synka Anthonego-Michaela. Prosza Jadwiga I Artur
Artur
4 Października 2024
Proszę o modlitwę w intencji o ochronę przed złem dla księży Huberta, Patryka i Bogu wiadomych księży oraz Bogu wiadome osoby, a także o łaski, których potrzebują do dalszego podążania za Panem pomimo przeciwności i trudności.
Natalia
3 Października 2024
Proszę o modlitwę w intencji Eweliny i Pawła z Krakowa o rozwiązanie bardzo trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej, finansowej, materialnej, proszę o cud.
Ewelina
Zobacz wszystkie intencje
Dodaj intencję
STANDARDY OCHRONY DZIECI
W SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ KRÓLOWEJ POLSKI
oraz OŚRODKU REKOLEKCYJNO -WYPOCZYNKOWYM „GÓRKA”
W SZCZYRKU
1. Najważniejsze elementy standardów ochrony dzieci
Ø Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każde dziecko mogło się czuć tutaj dobrze i być szanowanym. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w ośrodku rekolekcyjno – wypoczynkowym lub poza nim, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
Ø Każdy osoba w naszym ośrodku jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (kierownik i inni pracownicy), goście indywidualni i grupy zorganizowane. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
Ø W ośrodku rekolekcyjno – wypoczynkowym wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem:
· osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – ks. Witold Majcher, kierownik ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego;
· osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń (osoba zaufania) – p. Lucyna Popławska;
· osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie – ks. Witold Majcher, kierownik ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego;
· osoby odpowiedzialne za prowadzenie interwencji – p. Lucyna Popławska oraz p. Beata Rozmus.
Ø Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
Ø W ośrodku rekolekcyjno - wypoczynkowym organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu, rodziców i dzieci. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
Ø Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników ośrodka rekolekcyjnego, wypoczywających dzieci czy innych gości.
Ø Każdy sygnał świadczący o tym, że dziecko może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub rówieśnika, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez personel ośrodka rekolekcyjnego. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego podejmuje działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
Ø Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji poinformować personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego.
Ø Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między uczniami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
Ø Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich gości. Godność każdej osoby jest w naszym ośrodku szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i indywidualność każdego gościa, szczególnie dzieci, co wymaga dostosowania metod i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
Ø Personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego powinien reagować na niewłaściwe zachowania dziecka wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując odpowiednie środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
Ø Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Ośrodek dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści szkodliwych. Ponadto personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczeń zawsze może poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
Ø Personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego dba o ochronę wizerunku dzieci. Opiekunowie prawni decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
Ø Dzieci powinny szanować prawo do prywatności innych dzieci oraz dorosłych, dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.
2. Zasady bezpiecznych relacji personelu domu rekolekcyjnego z gośćmi, w szczególności z dziećmi.
W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników ośrodka rekolekcyjno – wypoczynkowego Górka”. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w ośrodku rekolekcyjno - wypoczynkowym:
Ø Personel ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego podejmuje działania dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie.
Ø Każdy gość, szczególnie dziecko, jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
Ø Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z dziećmi, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w komunikacji i kontakcie fizycznym.
Ø Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
Ø Niedopuszczalne jest nawiązywanie z gośćmi, szczególnie dziećmi, jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
Ø Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dzieci dla celów prywatnych.
Ø Każdy kontakt z dziećmi jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego.
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego, którego darzy zaufaniem lub bezpośrednio do kierownika ośrodka rekolekcyjno – wypoczynkowego.
3. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi.
1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
1) Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
2) Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
3) Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy kolegów/koleżanek.
4) Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
5) Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
6) Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i szkolnych aktywności.
2. Zasady komunikacji między uczniami:
1) Zachowuj życzliwość i szacunek wobec kolegów/koleżanek.
2) Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób.
3) Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
4) Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.
5) Stosuj formy grzecznościowe.
6) Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
3. Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni:
1) Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
2) Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
3) Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
4) Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek i nauczycieli/pracowników ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego bez ich wyraźnej zgody.
5) Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
4. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
1) Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany, wykluczany z grupy.
2) Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
3) Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
4) Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj kolegów/koleżanek.
5) Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach i innych osobach bliskich kolegów/koleżanek, nauczycielach czy innych dorosłych osobach.
6) Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
7) Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
8) Nie narażaj siebie i innych dzieci na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu tak fizycznemu, jak i psychicznemu.
9) Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
10) Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.
5. Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy:
1) Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
2) Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
3) Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
4) Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
5) Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
6) Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
7) Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
8) Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
9) Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
10) Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
11) Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
6. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
1) Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę.
2) Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą stroną.
3) Zadbaj o odpowiednie miejsce i czas na rozmowę.
4) Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
5) Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałeś/usłyszałaś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
6) Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
7) Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
8) Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc nauczyciela, wychowawcę, pedagoga, psychologa lub dyrektora ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie zostawiaj nierozwiązanego konfliktu.
9) Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym pracownika ośrodka rekolekcyjno - wypoczynkowego.
4. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc:
Ø W sytuacji gdy: o doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w domu rekolekcyjnym lub poza nim, o jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby, o dzieje się coś niepokojącego, o przeżywasz trudne chwile, nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
Ø Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole o pomoc: to osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
· psycholog szkolny;
· pedagog szkolny;
· wychowawca;
· każdy pracownik domu rekolekcyjnego, którego darzysz zaufaniem.
Ø Możesz też szukać wsparcia w różnych instytucjach. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
· 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
· 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
· 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
- 734-176-645 - diecezjalna poradnia rodzinna